حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



سعید بن جبیر (امام،حافظ،از تابعین) : نکاح متعه از آب خوردن هم حلال تر است!


یکی از مسائل اختلافی بین شیعه و اهل تسنن ،مساله ی نکاح متعه است که با کمی جست و جو در متون روایی اهل سنت در می یابیم که افراد بسیاری (از صحابه و تابعین) قائل به حلیت آن بوده اند.در این مطلب به یکی از این افراد اشاره می کنیم :

عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ قَالَ: أَخْبَرَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَیْمٍ قَالَ: کَانَتْ بِمَکَّةَ امْرَأَةٌ عِرَاقِیَّةٌ تَنَسَّکُ جَمِیلَةٌ لَهَا ابْنٌ یُقَالُ لَهُ: أَبُو أُمَیَّةَ، وَکَانَ سَعِیدُ بْنُ جُبِیرٍ یُکْثِرُ الدُّخُولَ عَلَیْهَا، قُلْتُ: یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَکْثَرَ مَا تَدْخُلُ عَلَى هَذِهِ الْمَرْأَةِ قَالَ: إِنَّا قَدْ نَکَحْنَاهَا ذَلِکَ النِّکَاحَ لِلْمُتْعَةِ قَالَ: وَأَخْبَرَنِی أَنَّ سَعِیدًا، قَالَ لَهُ : هِیَ أَحَلُّ مِنْ شُرْبِ الْمَاءِ لِلْمُتْعَةِ.

مصنف عبدالرزاق،ج7،ص496،ر14020 ط المجلس العلمی

عبد الله بن عثمان بن خثیم نقل می کند که در مکه زنی عراقی و زیبا بود که پسری به نام ابو امیة داشت و سعید بن جبیر زیاد بر آن زن وارد می شد.به سعید بن جبیر گفتم : چرا زیاد بر این زن وارد می شوی؟ سعید بن جبیر گفت : با این زن نکاح متعه کرده ام.ابن جریج می گوید که عبد الله بن عثمان بن خثیم نقل کرد که سعید بن جبیر گفت : نکاح متعه از آب خوردن حلال تر است.


سند روایت نیز معتبر است.

با این حساب آیا مخالفین شیعه حق دارند که به شیعیان به دلیل اعتقادشان به حلیت نکاح متعه طعن بزنند در حالی که تابعی جلیل القدر سعید بن جبیر - رض – اعتقاد به حلیت نکاح متعه داشته است ؟

کمی در مورد سعید بن جبیر :

الإِمَامُ، الحَافِظُ، المُقْرِئُ، المُفَسِّرُ، الشَّهِیْدُ، أَبُو مُحَمَّدٍ - وَیُقَالُ: أَبُو عَبْدِ اللهِ - الأَسَدِیُّ، الوَالِبِیُّ مَوْلاَهُم، الکُوْفِیُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ.

سیر اعلام النبلاء،ج4،ص321 ط موسسة الرسالة

وقال عبد الله: حدثنی أبی. قال: حدثنا عبد الرحمن، عن سفیان، عن عمرو بن میمون بن مهران، عن أبیه. قال: لقد مات سعید بن جبیر، وما على الأرض أحد إلا وهو یحتاج إلى علمه.


موسوعة اقوال الامام احمد بن حنبل فی رجال الحدیث وعلله،ج2،ص29 ط دار عالم الکتب

وَقَالَ إِبْرَاهِیمُ النَّخَعِیُّ: مَا خَلَّفَ سَعِیدُ بْنُ جُبَیْرٍ بَعْدَهُ مِثْلَهُ.

تاریخ الاسلام،ج2،ص1100 ط دار الغرب الاسلامی

















موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۴
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۲)

با این حرفا نمیتونید فحشای متعه رو توجیه کنید.تازگیا نرم افزار صیغه یاب هم اومده....وقتی از شما میپرسیم زود میگید ابوحنیفه هم فتوای لواط داده و....بابا جواب این فساد رو بدید.اگر متعه حلاله چرا دخترای امام هاتون صیغه نمی شدن ..؟.ناموس شیعه یا دست خودتون دست به دست میشه یا در سطح پیشرفته روی تخت شیخ نشین های عرب پیدا میشن..تا کسی هم می پرسه میگید اول بیا اثبات توحید و خلافت و امامت.......واقعا چه جور آدمایی هستید ؟
پاسخ:
اگر توان بحث علمی دارید بسم الله !

به علاوه این نوع صحبت کردن نشان از عجز داره !

نکته ی دیگه این هست که دختر ابو بکر (اسماء) صیغه می شده و این در روایات شما ثابت هست. حالا بگید چرا دختر ابوبکر دست به دست می شد ؟! چرا پیامبر دست به دست شدن دختران برخی از صحابه رو جایز می دونسته ؟!

در مورد توحید هم بهتر هست صحبت نکنید والا می رسیم به خدای دست و پا دار و موفرفری شما !

متعه در اینجا احتمالا به معنای بهره مندی از روابط زناشویی است نه متعه اصطلاحی،

لطفا چیزی نگوییم که اهل سنت به راحتی جوابش را به ما بدهند.

پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله

«متعة» در این باب و به خصوص در این روایت صراحتا دال بر نکاح متعه یا موقت است و عبارات و قرائن داخلی روایت مانند «نکحناها ذلک النکاح» دلالت واضح و صریح بر نکاح متعه دارد.

به قول خودتان باید به آن اهل سنتی که چنین پاسخ و توجیه سستی می آورند گفت چیزی نگوییم که شیعیان به راحتی جوابش را بدهند!

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter