حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

پاسخی به کسانی که می گویند فقط از قرآن ! : ربیع بن هادی المدخلی : سنت (احادیث و روایات) نیز مانند قرآن مرجع است

یکی از مسائلی که در بسیاری از مباحث و مناظرات و گفت و گوهای علمی از طرف مخالفین شیعه هر از گاهی به چشم می خورد،این است که مخالفین هر گاه پس از مشاهده ی روایات و اخبار و احادیث مختلف و معتبر جوابی برای عرضه ندارند به این روش روی می آورند که موضوع مورد نظر را فقط از قرآن برای ما بیاورید و ما کاری به روایات و احادیث نداریم!

اقوال ربیع بن هادی المدخلی وهابی را در رد این ادعا با یکدیگر می خوانیم :

الرد إلى الله: إلى کتاب الله، والرد إلى الرسول: رد إلیه فی حیاته وإلى سنته بعد وفاته - علیه الصلاة والسلام-؛ فهی مرد الناس ومرجعهم هی والقرآن على حد سواء، فهی فی الاحتجاج فی أبواب العقائد والأحکام والحلال والحرام وسائر شئون الدین هی مرجع کالقرآن، ولهذا کان السلف إذا ورد على أحدهم سؤال فی عقیدة أو غیرها یجیب بما یسبق إلى ذهنه من نص قرآنی أو نص نبوی، لا تفرقة فی ذلک .....

مجموع کتب ورسائل وفتاوى الشیخ ربیع بن هادی المدخلی،ج2،ص369و370 ط دار الامام احمد

ارجاع به خداوند و پیامبر (ص) : یعنی ارجاع به پیامبر در حیاتش و به سنت پس از وفات پیامبر.پس سنت و قرآن در یک سطح محل رجوع مردم است و سنت مانند قرآن در عقائد و احکام و حلال و حرام و سایر شئون دین مرجع است و به همین دلیل، سلف هنگامی که از آن ها سوالی در عقیده و غیر از آن پرسیده می شد با آن چه از قرآن یا احادیث پیامبر به ذهنشان می آمد پاسخ می دادند و بین سنت و قرآن جدایی نیست .....


ولکن فی مجال الاعتقاد، ومجال التحلیل، ومجال التحریم وغیرها من المجالات هما سواء فی وجوب الأخذ والاحتکام إلیهما، والقول بهما فی الحلال والحرام. فإذا جاء إنسان یقول لک: حسبنا کتاب الله، یکفینا کتاب الله، لا تأتی إلا بکتاب الله، کتاب الله بین أیدینا ما أحله أحللناه، وما حرمه حرمناه؛ فاعلم أنه مبتدع أو زندیق.


عون الباری ببیان ما تضمَّنه شرح السُّنَّة للإمام البربهاری،ج2،ص827و828 ط دار الامام احمد

اما در زمینه ی اعتقاد و حلال و حرام و غیر از آن ها قرآن و سنت {روایات و احادیث} در وجوب اخذشان یکی هستند.پس هنگامی که شخصی آمد در حالی که می گفت : کتاب خدا برای ما کافی است، کتاب خدا برای ما کفایت می کند،به جز قرآن چیزی نیاور، کتاب خدا پیش ماست و هرچه را حلال کرده حلال و هرچه را حرام کرده حرام می کنیم پس بدان که این شخص اهل بدعت یا زندیق (کافر) است.

بنا بر اقوال ربیع بن هادی المدخلی که از وهابیون مشهور است، هرکس از این پس چنین ادعایی کند او را به این قول ملتزم کرده و او را اهل بدعت و زندیق می خوانیم !
























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۰۲ بهمن ۹۵ ، ۰۰:۳۵ فریباخانم
سلام.
در این زمینه شخصی میگفت"" قران گفته همه چیزو بیان کرده! چرا باید به کتب روایی مراجعه کنیم؟ هیچکدام ازین کتابها نه اصلش معلومه کجاست؟ نه هویت مولفین آن؟ نه در ایه غار اسم ابوبکر اومده و نه در ایه لیله المبیت اسم امیرالمومنین!!! از کجا معلوم همه اینا ساختگی و برای اختلاف انداختن بین امت اسلام نباشه؟ چون این اختلافاتم جوریه که تا قیامت حل نمیشه...""
جواب این شبهه رو که کلی تردید در دل میندازه رو چه جوری میشه داد؟
سپاس از شما
پاسخ:
وعلیکم السلام

خداوند در قرآن کریم در مواضع متعددی دستور به پیروی از پیامبر داده از جمله :

وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (الحشر / 7)

بنا بر این بر ما واجب هست از هر چیزی که ثابت بشه از آثار و کلمات پیامبر (ص) هست پیروی کنیم. در نتیجه وظیفه داریم در مورد تمامی آثار منتسب به اهل بیت - علیهم السلام - تحقیق و بررسی کنیم و در صورت اثبات صدور اون ها از اهل بیت اون ها رو باید قبول کنیم. حالا این جا هست که باید در مورد تمامی احادیث بحث و بررسی و تحقیق صورت بگیره که برای این کار قواعد مختلفی وجود داره که با تمسک به اون قواعد این احادیث منسوب به اهل بیت رو بررسی می کنیم.
این ادعا که تمام این کتب و احادیث محرف و دروغ هست ادعایی صد در صد باطل هست و دلیلی بر اون وجود نداره بلکه در بین احادیث همه ی انواع (صحیح و ضعیف و باطل) وجود داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter