حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

علامه ی حنفی مذهب : هرکس به صحیح بخاری نگاه کند زندیق می شود !!!

یوسف بن موسی الملطی یکی از علما و فقها و قضات حنفی مذهب است که با مراجعه به نظرات و آرای او به مسائل عجیبی بر می خوریم که در زیر ملاحظه می کنید :

یوسف بن موسى بن محمد بن أحمد بن أبی تکین بن عبد الله الملطی ثم الحلبی الحنفی ..... واشتهر أنه کان یفتی باکل الحشیش وبوجوه من الحیل فی أکل الربا وأنه کان یقول: من نظر فی کتاب البخاری تزندق.


انباء الغمر بانباء العمر،ج2،ص196و197 ط المجلس الأعلى للشئون الإسلامیة - لجنة إحیاء التراث الإسلامی، مصر
الضوء اللامع لاهل القرن التاسع،ج10،ص335 ط دار الجیل
رفع الاصر عن قضاة مصر،ص477 ط مکتبة الخانجی
شذرات الذهب،ج9،ص65 ط دار ابن کثیر


یوسف بن موسی الملطی الحنفی ..... و از او مشهور شد که او به جواز استعمال حشیش فتوا می داد و به حلیت رباخواری فتوا می داد و می گفت : هرکس به کتاب بخاری نگاه کند، زندیق می شود.

همچنین محققین در مقدمه ی شرح الطحاویة چاپ دار السلام ،صدور این قول در مورد کتاب صحیح بخاری را تایید کرده و می نویسند :

 

وهو القائل کما فی "شذرات الذهب" 7/ 40: من نظر فی البخاری فقد تزندق.

شرح الطحاویة،مقدمة،ص8 ط دار السلام


http://shamela.ws/browse.php/book-10549#page-5

و او همان کسی است که همانطور که در شذارت الذهب آمده گفته است هرکس به کتاب صحیح بخاری نگاه کند زندیق می شود.

همانطور که ملاحظه کردید، قول این علامه و فقیه حنفی مذهب در مورد کتاب صحیح بخاری و حلیت ربا و استعمال حشیش مشهور بوده است.

ترجمه و شرح حال یوسف بن موسی الملطی :

أحمد بن أبی بکر الحموی از علمای حنبلی مذهب، با القابی همچون امام و عالم و علامه و قاضی القضاة یاد می کند :

أخبرنا شیخنا الإمام العالم العلامة، قاضی القضاة جمال الدین أبو المحاسن یوسف بن موسى بن شمس الدین محمد الشهیر بالملطی .....

الأربعین من الأحادیث النبویة عن أربعین من مشائخ الإسلام مرویة – مخطوط ،ص52

http://shamela.ws/browse.php/book-13129/page-14#page-53

وتولّى بعده قاضى القضاة جمال الدین یوسف بن موسى الملطىّ الحلبىّ .....

 

النجوم الزاهرة فی ملوک مصر والقاهرة،ج7،ص131 ط وزارة الثقافة والإرشاد القومی، دار الکتب، مصر

الملطی یوسف بن موسى بن محمد بن أحمد. اشتغل بحلب حتى مهر، ثم دخل إلى الدیار المصریة، وتفقه على القوام الإتقانی وغیره، وأفتى ودرس، وولی قضاء الحنفیة بالقاهرة.

حسن المحاضرة فی تاریخ مصر والقاهرة،ج1،ص473 ط دار إحیاء الکتب العربیة - عیسى البابی الحلبی وشرکاه – مصر

وولد سنة ست وعشرین وسبعمائة، ونشأ بملطیة، واشتغل بحلب، حتّى مهر، ثم رحل إلى الدیار المصریة وهو کبیر، فأخذ عن علمائها، وسمع من العزّ بن جماعة، ومغلطای، وحدّث عنه بالسیرة النبویة، وذکر أنه سمعها منه سنة ستین ، واشتغل، وحصّل، وأفتى، ودرّس، وکان یستحضر «الکشاف» والفقه على مذهبهم.


شذرات الذهب،ج9،ص64و65 ط دار ابن کثیر

وقد أثنى ابن حجی على علمه.

شذرات الذهب،ج9،ص65 ط دار ابن کثیر

..... وأخذ عن العلّامة جمال الدّین یوسف بن موسى الملطی الحنفی وغیره

شذرات الذهب،ج9،ص418 ط دار ابن کثیر

والعلاّمة قاضی القضاة، الجمال، الملطی، یوسف بن موسى بن محمد بن أحمد بن أبی بکر الخربرتی، الحلبی الحنفیّ.

نیل الأمل فی ذیل الدول،ج3،ص50 ط المکتبة العصریة للطباعة والنشر، بیروت – لبنان

وَمَات قَاضِی الْقُضَاة جمال الدّین یُوسُف بن مُوسَى بن مُحَمَّد الْمَلْطِی الْحَنَفِیّ وَهُوَ قَاض فِی تَاسِع عشْرین ربیع الآخر ومولده سِتَّة سِتّ وَعشْرین وَسَبْعمائة.

السلوک لمعرفة دول الملوک،ج6،ص69 ط دار الکتب العلمیة

یوسف بن موسى بن محمد الملَطی الحنفی جمال الدین الحلبی. نشأ بحلب وبرع فِی الفقه واشتهر ذکره.

رفع الإصر عن قضاة مصر،ص477 ط مکتبة الخانجی، القاهرة

..... وبالقاهرة قاضی القضاة جمال الدین یوسف بن موسى بن محمد الحلبی الحنفی ویعرف بالملطی فی شهر ربیع الثانی .....

لحظ الألحاظ بذیل طبقات الحفاظ،ص128 ط دار الکتب العلمیة

وتولاها من بعده قاضی القضاة جمال الدین یوسف بن موسى الملطی الحلبی .....

المنهل الصافی والمستوفى بعد الوافی،ج5،ص392 ط الهیئة المصریة العامة للکتاب

 

وَقدم حلب فِی شبابه وَحفظ الْقُرْآن ومتونا واشتغل بهَا حَتَّى مهر ثمَّ ارتحل إِلَى الدیار المصریة وَهُوَ کَبِیر فَأخذ عَن علمائها کالقوام شَارِح الْهِدَایَة فَإِنَّهُ لَازمه کثیرا بالصرغتمشیة وَکَانَ معیدا فِیهَا مُدَّة حَیَاته فَلَمَّا مَاتَ أَخذ عَن أرشد الدّین وَأَمْثَاله. قَالَه الْعَیْنِیّ وَکَذَا أَخذ عَن الْعَلَاء الترکمانی وَابْن هِشَام وَسمع من مغلطای والعز بن جمَاعَة وَحدث عَن أَولهمَا بالسیرة النَّبَوِیَّة والدر المنظوم من کَلَام الْمَعْصُوم وَذکر أَنه سمع الأولى مِنْهُ سنة سِتِّینَ وَحصل وَعَاد إِلَى حلب وَقد صَار أحد أَئِمَّة الْحَنَفِیَّة یستحضر الْکَشَّاف وتفقه على مَذْهَبهم فشغل بهَا الطّلبَة وَأفْتى وَأفَاد إِلَى أَن انْتَهَت إِلَیْهِ ریاسة الْحَنَفِیَّة فِیهَا مَعَ الثروة وولاه تغرى بردى تدریس جَامعه بهَا.

الضوء اللامع لأهل القرن التاسع،ج10،ص335 ط منشورات دار مکتبة الحیاة – بیروت

یوسف بن موسى بن محمد، أبو المحاسن جمال الدین الملطی: قاض حنفی. أصله من " خرتبرت " بدیار بکر. ومولده بملطیة (فی شمالی سوریة) استقر فی حلب، وولی قضاء الحنفیة بمصر فی أواخر أعوامه.

الاعلام للزرکلی،ج8،ص254 ط دار العلم للملایین

یوسف بن موسى بن محمد بن احمد الملطی، الحنفی، المعروف بالجمال الملطی (جمال الدین، أبو المحاسن) فقیه، من القضاة.

معجم المؤلفین،ج13،ص338 ط مکتبة المثنى - بیروت، دار إحیاء التراث العربی بیروت

همچنین می توانید برای مطالعه ی ترجمه ی این عالم حنفی به لینک زیر نیز مراجعه کنید :

http://shamela.ws/index.php/author/1473

این عالم و فقیه حنفی، صاحب کتاب " المعتصر من المختصر من مشکل الآثار " نیز می باشد :

http://shamela.ws/index.php/book/11816

 

 




























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۷
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۱۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۰۳ محب اهل بیت علیهم السلام
یک سوال :
آیا میشود مباهله با وهابیون کرد؟؟؟؟
منظورم اینکه من و تن از دوستان شیعی میخواهیم با چند تن از وهابی ها (وهابی که چه عرض کنم باید بگم ناصبی) آیا میشه با آنها از طریق اینترنت مباهله کرد؟؟ و بعد اینکه شرایط مباهله باید چطور باشه؟؟؟
پاسخ:
شرایط مباهله در کتب دینی و در برخی روایات وارد شده و برای اطلاعات بیشتر می تونید لینک زیر رو مطالعه بفرمایید :

http://www.hawzah.net/fa/Question/View/64133

برای انجام مباهله هم حتما با علماء مشورت بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter