حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

البانی : اصل در قبول روایت راوی، صداقت و حفظ اوست نه مذهب راوی

یکی از مسائلی که هر از گاهی برخی از وهابیون و نواصب برای رد روایات مربوط به فضائل اهل بیت علیهم السلام اجمعین به آن استناد می کنند، وجود راوی شیعی یا رافضی در سلسله اسناد روایات است و تلاش می کنند تا برخی از روایات مربوط به فضائل اهل بیت را به دلیل وجود راوی شیعی و یا رافضی در سلسله اسنادش تضعیف کنند.به طور کلی این قاعده ی باطل به وسیله ی جوزجانی ناصبی پایه گذاری شد و اکنون قصد پرداختن به تاریخچه ی وضع این قاعده ی باطل را نداریم اما بسیاری از علمای مخالفین شیعه چنین قاعده ای را قبول نکرده، بلکه آن را رد نموده اند و اصل را در قبول روایت بر صدق و حفظ راوی گداشته اند.از جمله ی این افراد، البانی وهابی است.

البانی پس از نقل یکی از روایات مربوط به فضائل امیر المومنین (ع) و تحسین سند آن می نویسد :

فإن قال قائل: راوی هذا الشاهد شیعی، وکذلک فی سند المشهود له شیعی آخر، وهو جعفر بن سلیمان، أفلا یعتبر ذلک طعنا فی الحدیث وعلة فیه ؟!
فأقول: کلا لأن العبرة فی روایة الحدیث إنما هو الصدق والحفظ، وأما المذهب فهو بینه وبین ربه، فهو حسیبه، ولذلک نجد صاحبی " الصحیحین " وغیرهما قد أخرجوا لکثیر من الثقات المخالفین کالخوارج والشیعة وغیرهم .....


سلسلة الاحادیث الصحیحة،ج5،ص262 ط مکتبة المعارف

پس اگر کسی بگوید : راوی این روایت شاهد شیعی است و در سند شاهد آن نیز شیعی دیگری وجود دارد و او جعفر بن سلیمان است آیا این طعنی در حدیث و علتی {مشکلی} در حدیث به حساب نمی آید ؟!
من (البانی) می گویم : هرگز، چون اصل در روایت حدیث صدق و حفظ است اما مذهب بین شخص و خدایش است و خدا حسابرس اوست و به همین دلیل می بینیم که صاحبان صحیحین و غیر از آن ها از بسیاری از ثقات مخالفین مثل خوارج و شیعه و غیر از آن ها روایت نقل کرده اند .....


طبق قول البانی به خوبی مشخص می شود که اصل و اساس در قبول روایت راویان لاحادیث، صدق و حفظ آنان و وثاقتشان است و نه مذهب و این که اهل بدعت باشند یا خیر.بنا بر این کسی حق ندارد آن طوری که نواصب در پی رد فضائل صحیح السند اهل بیت علیهم السلام هستند، به دلیل وجود راوی شیعی و یا حتی رافضی در اسناد روایات به تضعیف آن ها بپردازد.

 

 
















موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۶
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۲)

باسلام .

رویش معرفت ؛ وبلاگی برای آشنایی بهتر با رشته علوم انسانی.

سری به وبلاگ ما بزنید:http://rouyesh790.blog.ir/

درضمن ممنون از وبلاگ خوبتون

کار قشنگی است اگر بتوان نظرات بزرگان اهل سنت مثل ذهبی، مسلم و ... که حدیث غدیر را قبول کرده اند، به همراه منبع و کتابشان اطلاع رسانی کرد خدمت بزرگی به تشیع خواهد بود. به عنوان راهنمایی عرض می کنم می توانید به کتاب «عوالم العلوم» شیخ بحرانی مراجعه بفرمائید
پاسخ:
سلام علیکم. اتفاقا در حال انجام کاری مشابه هستیم. | موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter