حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

پاسخ به شبهه ی کیفیت وضوء در نامه ی امیرالمومنین (ع) به محمد بن ابی بکر (رض)


یکی از شبهاتی که مخالفین شیعه در مبحث وضوء از کتب شیعه مطرح می کنند (که البته این شبهه نیز خالی از بتر و تدلیس نیست)، مساله ی کیفیت وضوء در نامه ی امیرالمومنین (ع) به محمد بن ابی بکر (رض) است.

طرح شبهه :

 إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ فِی کِتَابِ الْغَارَاتِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَایَةَ قَالَ کَتَبَ عَلِیٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ أَمَّا بَعْدُ إِلَى أَنْ قَالَ ع ثُمَّ الْوُضُوءُ فَإِنَّهُ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ اغْسِلْ کَفَّیْکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تَمَضْمَضْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اسْتَنْشِقْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اغْسِلْ وَجْهَکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَدَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ یَدَکَ الشِّمَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُسْرَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنِّی رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّه ص هَکَذَا کَانَ یَتَوَضَّأُ قَالَ النَّبِیُّ ص الْوُضُوءُ نِصْفُ الْإِیمَان‏.

مستدرک الوسائل،ج1،ص305و306،ر688 ط موسسة آل البیت علیهم السلام

عبایه می گوید که علی (ع) به محمد بن ابی بکر و اهل مصر نامه ای نوشت.اما بعد تا جایی که امیر المومنین (ع) گفت : سپس وضوء متمم نماز است. سه بار دست هایت را بشوى و سه بار آب در دهان بگردان و سه بار آب در بینى کن و سه بار روى خود بشوى و سه بار دست راست را تا آرنج و سه بار دست چپ را تا آرنج، پس سرت را مسح کن سپس پای راستت را سه مرتبه بشوی و سپس پای چپت را سه مرتبه بشوی.من دیدم که رسول الله (ص) اینگونه وضوء می گرفت.پیامبر (ص) گفت : وضوء نصف ایمان است.

 

ای روافض ! شما به چه حفی از دستور امیرالمومنین تخطی می کنید و به چه حقی در وضوء پایتان را مسح می کنید ؟!

پاسخ به شبهه :

بررسی سند روایت :

ابتدا به بررسی سند روایت می پردازیم.مخالفین این روایت را از کتاب مستدرک الوسائل میرزای نوری نقل کرده اند (که البته با تدلیس، نظر میرزای نوری در مورد روایت را نیاورده اند و ما در ادامه آن را نقل خواهیم کرد) و اصل روایت در کتاب الغارات ثقفی آمده است.سند این نامه در کتاب الغارات ثقفی از این قرار است :

‏‏قال إبراهیم: فحدّثنا یحیى بن صالح قال: حدّثنا مالک بن خالد الأسدیّ عن [الحسن بن إبراهیم عن عبد اللَّه بن الحسن بن] الحسن بن علیّ بن أبى طالب علیهم السّلام عن عبایة .....

الغارات،ج1،ص228 ط انجمن آثار ملی

‏یحیی بن صالح، ابو زکریا : این راوی در نزد شیعه مجهول است و جالب آن که از حفاظ و علمای مخالفین بوده و از راویان صحیحین نیز می باشد.

مالک بن خالد الاسدی : مجهول

 

با این حساب، سند این نامه ضعیف بوده و همین ضعف سندی احتجاج مخالفین به آن را از اعتبار ساقط می کند.

وجود روایت با سندهای دیگر و با لفظ " مسح " :

 

نکته ی مهم دیگر این که همین نامه با سند های دیگر و با نقل خود ابراهیم ثقفی (صاحب کتاب الغارات) در امالی طوسی و امالی شیخ مفید نقل شده و نه تنها سخنی از شستن پاها نیست بلکه امر به مسح پا در آن ها مشاهده می شود.

قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُبَیْشٍ الْکَاتِبُ قَالَ أَخْبَرَنِی الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الزَّعْفَرَانِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو إِسْحَاقَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی سَعِیدٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ الْجَعْدِ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِیِّ قَالَ لَمَّا وَلَّى أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع مُحَمَّدَ بْنَ أَبِی بَکْرٍ مِصْرَ وَ أَعْمَالَهَا کَتَبَ لَهُ کِتَابا ....... ً ثُمَّ انْظُرْ إِلَى الْوُضُوءِ فَإِنَّهُ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ وَ تَمَضْمَضْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اسْتَنْشِقْ ثَلَاثاً وَ اغْسِلْ وَجْهَکَ- ثُمَّ یَدَکَ الْیُمْنَى ثُمَّ یَدَکَ الْیُسْرَى ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ وَ رِجْلَیْکَ فَإِنِّی رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَصْنَعُ ذَلِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْوُضُوءَ نِصْفُ الْإِیمَان‏ .......

الامالی للمفید،صص260 – 267 ط کنگره ی شیخ مفید
الامالی للطوسی،ص29 ط دار الثقافة


ملاحظه می کنید که در این روایت ( که خود ابراهیم ثقفی نیز در سلسله ی روات آن به چشم می خورد) امر به مسح پاها شده است و همه ی این ها ما را به این نتیجه می رساند که وجود عبارت مربوط به شستن پاها در کتاب الغارات یا از ناحیه ی راویان مجهول آن و به خصوص راوی عامی مذهب آن که از حفاظ و ثقات مخالفین شیعه بوده اضافه شده است و یا اینکه بعدا آن قسمت از متن دچار تغییر و تصحیف شده است.میرزای نوری نیز در مستدرک الوسائل به همین مطلب اشاره کرده است :

 

قُلْتُ و رَوَاهُ الشَّیْخُ الْمُفِیدُ فِی أَمَالِیهِ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حُبَیْشٍ الْکَاتِبِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الزَّعْفَرَانِیِّ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی سَعِیدٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ الْجَعْدِ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِیِّ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع مِثْلَهُ إِلَّا أَن‏ فِیهِ وَ فِی أَمَالِی ابْنِ الشَّیْخِ کَمَا فِی الْأَصْلِ ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ وَ رِجْلَیْک‏ فَظَهَرَ أَنَّ مَا فِی الْغَارَاتِ مِنْ تَصْحِیفِ الْعَامَّةِ فَإِنَّهُمْ یَنْقُلُونَ عَنْه‏.

مستدرک الوسائل،ج1،ص306 ط موسسة آل البیت علیهم السلام

 

البته مخالفین و کسانی که این شبهه را مطرح کرده اند، از ترس این که مکر و فریبشان در طرح شبهه رو نشود، این کلام میرزای نوری را که به دنبال روایت کتاب الغارات آمده نقل نکرده اند.

تواتر و کثرت روایات مربوط به کیفیت وضوء و عدم حجت بودن وضوء به شیوه ی مخالفین :

نکته ی دیگری که در پایان لازم دانستیم به آن اشاره کنیم این است که کیفیت وضوء شیعه علاوه بر این که مطابق قرآن است، در روایات متعدد و متواتر نیز تایید شده است و حال اگر حتی روایتی صحیح با کیفیت وضوی مخالفین در کتب شیعه بیابیم، حکم خبر شاذ را دارد و طبق قاعده ی اصولی " الشاذ کالنادر والنادر کالمعدوم " چنین خبری ترک می شود و به آن عمل نمی شود و غالبا هم چنین روایاتی یا در اسناد آن ها راویان عامی مذهب وجود دارند و یا اینکه از باب تقیه صادر شده اند.به هر جهت روایتی که با قرآن کریم و تواتر مخالفت داشته باشد، به آن عمل نمی شود و حجت نیست.

 

 

 

 

 

نظرات  (۹)

سلام.

میخوام شمارو به عضویت در سایت بهترین بازی آنلاین وهیجان انگیز با جوایز نقدی ماهانه دعوت کنم.

جهت عضویت ابتدا در آدرس  www.Mtravian.com  ثبت نام کنید و سپس جهت کسب اطلاعات بیشتر به این نام کاربری  :  multihunter پیام بدین

سلام علیکم
دوستان،شما نوشته ایید:مالک بن خالد الاسدی مجهول...
اشتباه کرده ایید..ایشان مجهول نیست.از اصحاب امام صادق هست.
9826 مالک بن خالد :
الاسدی الکوفی : من أصحاب الصادق علیه السلام ، رجال الشیخ
ـ173ـ
معجم الرجال خویی
-------------------------
4319 / 6 - مالک بن خالد الأسدی: الکوفی، من أصحاب الصادق (علیه السلام)، رجال الشیخ (7)
نقد الرجال التفرشی
ممنون اگر پاسخ بدهید
پاسخ:
وعلیکم السلام

بلی راوی فوق مجهول است و هیچ توثیقی نیز ندارد.این که یک راوی از اصحاب امام معصوم باشد و در طبقه ی آنان قرار بگیرد و از معصومین روایت نقل کند توثیق به حساب نمی آید و او را از جهالت خارج نمی کند.برای اثبات وثاقت باید شروط وثاقت راوی طبق علم درایة محقق شود تا بتوان به نقل آن راوی اعتماد کرد.(ما چیزی به نام عدالت اصحاب معصومین مشابه عدالت صحابه در نزد اهل سنت نداریم و مهم نص بر وثاقت و یا عدالت راوی است و یا اینکه شروط وثاقت و شرایط آن برقرار شود)

موفق باشید
سلام.تشکر از پاسخ گویی شما

مجهول یعنی کسی که شناخته شده نباشه...
اینکه کسی از اصحاب امام صادق باشد،یعنی مجهول بودن؟؟
پاسخ:
وعلیکم السلام.

بله صحابی امام معصوم بودن دلیلی بر وثاقت نیست و بایستی نص و ادله بر وثاقت شخص داشته باشیم.
سلام
چگونه امام معصوم،در مسجد تف میندازه؟
روایت اول:

[6384] 1 ـ محمد بن یعقوب ، عن الحسین بن محمد ، عن عبدالله بن عامر ، عن علی بن مهزیار قال : رأیت أبا جعفر الثانی ( علیه السلام ) یتفل فی المسجد الحرام فیما بین الرکن الیمانی والحجر الاسود ، ولم یدفنه.
روایت دوم:

[6385] 2 ـ وعن جماعة ، عن أحمد بن محمد ، عن الحسین بن سعید ، عن محمد بن مهران الکرخی ، عن عبدالله بن سنان ، عن أبی عبدالله ( علیه السلام ) ، قال : قلت له : الرجل یکون فی المسجد فی الصلاة فیرید أن یبزق ؟ فقال : عن یساره ، وإن کان فی غیر صلاة فلا یبزق حذاء القبلة ، ویبزق عن یمینه ویساره (1).
ورواه الشیخ بإسناده عن الحسین بن سعید (2).

پاسخ:
وعلیکم السلام

خارج از بحث در مورد متون این روایات و مدلول آن ها، از آن جایی که عصمت معصومین امری است قرآنی و همچنین بر مبنای روایات متواتر و قطعی الصدور، این عصمت با خبر واحد حتی اگر سند صحیح داشته باشد خدشه دار نمی شود چرا که خبر واحد " ظن " می آورد و طبق قاعده ی اصولی " ان الظن لا یغنی عن الحق شیئا " اما روایت متواتر " یقین آور " است و به چنین اخبار آحادی اهمیت داده نمی شود و این اخبار تاب مقاومت در برابر تواتر را ندارند.

======

نکته ی دیگر هم این که اصل این نهی به خاطر وجود خباثت در آب دهان است و آب دهان معصوم از این خباثت پاک است و بدین طریق این کراهت نیز مرتف می شود و اصل این نهی متوجه غیر معصوم است. (همانطور که اهل سنت روایات معتبر در مورد طهارت ادرار پیامبر و تبرک به آن دارند)
سلام مطالبتون خیلی خوبه خسته نباشید..
آیا در کتب شیعه روایت اجماعی یا متواتری وجود دارد که علما گفته باشند مسح وضو واجبه؟؟؟ روایات صحیح در کتب و ما و مخالفین در این مورد زیاد است فقط میخواستم بدونم در کتب ما در این مورد روایت متواتر یا اجماعی هست؟؟؟ لطفا روایت رو نقل کنید..
پاسخ:
وعلیکم السلام

مسح در وضو طبق کتب شیعه و اقوال علماء هم طبق روایات متواتر هست و هم اجماع علماء هست و هم قرآن کریم دستور به این نوع از وضوء داده.

در مورد روایات هم کافی هست به کتب روائی و بخش های مربوط به کیفیت وضوء مراجعه کنید.به عنوان نمونه یک روایت رو نقل میکنیم (روایات در اینباب زیاد هست) :

 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبَانٍ وَ جَمِیلٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: حَکَى لَنَا أَبُو جَعْفَرٍ ع وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص

فَدَعَا بِقَدَحٍ فَأَخَذَ کَفّاً مِنْ مَاءٍ فَأَسْدَلَهُ عَلَى وَجْهِهِ ثُمَّ مَسَحَ وَجْهَهُ مِنَ الْجَانِبَیْنِ جَمِیعاً ثُمَّ أَعَادَ یَدَهُ الْیُسْرَى فِی الْإِنَاءِ فَأَسْدَلَهَا عَلَى یَدِهِ

الْیُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ جَوَانِبَهَا ثُمَّ أَعَادَ الْیُمْنَى فِی الْإِنَاءِ فَصَبَّهَا عَلَى الْیُسْرَى ثُمَّ صَنَعَ بِهَا کَمَا صَنَعَ بِالْیُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ بِمَا بَقِیَ فِی یَدِهِ رَأْسَهُ وَ رِجْلَیْهِ

وَ لَمْ یُعِدْهُمَا فِی الْإِنَاءِ.

الکافی،ج3،ص24،ح1 ط الاسلامیة
۲۴ مهر ۹۴ ، ۱۸:۴۸ محب ولایت

باسلام
روایتی در وسائل الشیعة (آل البیت) هست به نقل از کتاب الخصال شیخ صدوق (ره) که حضرت علی (ع) میفرماید :

فی حدیث الأربعمائة ـ قال : لا یجمع المسلم یدیه فی صلاته وهو قائم بین یدی الله عزّ وجلّ یتشبه بأهل الکفر یعنی المجوس..
مسلمان اصلا شایسته نیست در نمازش دستش را روی دست دیگرش بگذارد. چون تنها کفار اینطور عبادت میکردند..
http://lib.eshia.ir/11025/7/267


سند روایت طبق ارزیابی نرم افزار درایة النور صحیح هست و حتی آقای ابوالقاسمی هم در شبکه ولایت این روایت رو مطرح کردند… ولی در رجال این روایت دو نفر هستند که نرم افزار آنها رو ضعیف دانسته ولی حکم صحیح زده..
میخواستم این این مورد راهنمایی کنید….


القاسم بن یحیى بن الحسن بن راشد : ( إمامی،ضعیف‏عندابن‏الغضائری‏والتحقیق:إنه‏ثقة ) :
ابن‏الغضائری /ج ۱ /ص‏۸۶ : ضعیف
الخلاصةللحلی /ص‏۲۴۸ : ضعیف


الحسن بن راشد مولى بنی العباس‏ : (إمامی،ثقةعلى‏التحقیق‏) :
ابن‏الغضائری /ج ۱ /ص‏۴۹ : ضعیف فی روایته

ممنون

پاسخ:
وعلیکم السلام

این مورد از موارد اختلافات رجالی محققین و علماء هستش و برخی تضعیفات ابن الغضائری رو قبول ندارند چون معتقدند کتاب رجال ابن الغضائری انتسابش ثابت نیست و برخی هم قبول دارند. در این جا هم در مورد هر دو راوی همین مطلب صادق هست.
با سلام خدمت برادران شیعه و سنی . میخواستم بگم که مجهول یعنی کسی که اسمش در رجال آمده ولی مدح و ذمی نسبت به او نیامده یعنی از این جهت مجهول است و اون کسی که اسمش نیومده رو مهمل میگن
السلام علیڪم و رحمه اللّه تعالی و برکاته...من از شما برادران شیعه میخواهم که به نحوهٔ آموزش وضو در کتاب بوستان شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی مراجعه فرمایید...در آنجا شیخ اجل می سُراید دگر مسح سر و بعد از آن غسلِ پای!!!خواهشاً فریب این آخوند های رافضی را نخورید اصلاً به عقلی که اللّه متعال به ما داده است رجوع کنید ببینید برای طهارت پا مسح بهتر است یا شستن؟؟؟جزاڪ اللّه خیراً کثیراً طیباً مبارکاً.
پاسخ:
وعلیکم السلام

با وجود این همه احادیث صحیح در کتب خودتان در اثبات مسح پا در وضو شما اینقدر بی بضاعت شده اید که به شعر و شاعری روی آورده اید ؟!

در فقه زیدیه هم شستن پا واجبه و هم مسح پا.      به نظرم باید هر دو را انجام داد.   

 

  

پاسخ:
بنا به نظر بنده و شما نیست. قرآن دال بر مسح هست و همچنین روایات متواتر در نزد شیعه و اهل سنت. بسیاری از صحابه و برخی علمای اهل سنت هم قائل به مسح بوده‌اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter