حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

 

برخی دیگر از اقوال علمای اهل سنت در مورد ارث بردن انبیاء از اموال طبق قرآن کریم (رد ادعای باطل انبیاء از خود ارثی بر جای نمی گذارند)


قبلا در مورد ارث مالی انبیاء بر اساس قرآن کریم و اینکه انبیاء نیز همچون سایرین از خود ارث مادی و مالی به جای می گذارند بحث نمودیم که می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :

ارث بردن انبیاء از یگدیگر طبق آیه ی 248 سوره ی بقره (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء)

http://al-shia.blog.ir/post/167


ارث بردن انبیاء مطابق آیه ی 6 سوره ی مریم (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء)

http://al-shia.blog.ir/post/168


ارث بردن انبیاء طبق آیه ی 16 سوره ی نمل (رد ادعای باطل انبیاء از خود ارث به جای نمی گذارند)

http://al-shia.blog.ir/post/169

 

در این مطلب قصد داریم تا برخی دیگر از اقوال علمای اهل سنت در مورد ارث مالی انبیاء بر اساس قرآن کریم را برایتان نقل کنیم.

قرطبی از مفسرین بزرگ اهل سنت می نویسد :

وهذا نحو قول:" الْعُلَمَاءُ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ" وَیَحْتَمِلُ قَوْلُهُ عَلَیْهِ السَّلَامَ:" إِنَّا مَعْشَرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ" أَنْ یُرِیدَ أَنَّ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِ الْأَنْبِیَاءِ وَسِیرَتِهِمْ، وَإِنْ کَانَ فِیهِمْ مَنْ وُرِثَ مَالُهُ کَزَکَرِیَّاءَ عَلَى أَشْهَرِ الْأَقْوَالِ فِیهِ، وَهَذَا کَمَا تَقُولُ: إِنَّا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ إِنَّمَا شَغَلَتْنَا الْعِبَادَةُ، وَالْمُرَادُ أَنَّ ذَلِکَ فِعْلُ الْأَکْثَرِ.

تفسیر القرطبی،ج16،ص113 ط موسسة الرسالة

و این مانند قول پیامبر است که فرمودند : "علماء وارثان انبیاء هستند" و این احتمال وجود دارد که قول پیامبر که فرمودند "ما انبیاء از خود ارثی باقی نمی گذاریم" منظورش این باشد که سیره ی انبیاء و عمل انبیاء چنین است هر چند که در بین آن ها کسانی بوده اند که مالشان را به ارث برده اند مانند زکریاء بنا بر مشهورترین اقوال در این زمینه و این مانند این است که بگویی ما مسلمانان کارمان عبادت است و منظور آن است که این کار بیشتر مسلمانان است. { یعنی این که مسلمانان کارهای دیگری غیر از عبادت را انجام دهند را نقض نمی کند }

ابو جعفر نحاس از علمای اهل سنت می نویسد :

فأما معنى یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ فللعلماء فیه ثلاثة أجوبة : قیل: هی وراثة نبوّة، وقیل: هی وراثة حکمة، وقیل: هی وراثة مال. فأما قولهم وراثة نبوة محال لأن النبوة لا تورث، ولو کانت تورث لقال قائل: الناس کلّهم ینسبون إلى نوح صلّى الله علیه وسلّم، وهو نبیّ مرسل. ووراثة الحکمة والعلم مذهب حسن. وفی الحدیث «العلماء ورثة الأنبیاء» وأما وراثة المال فلا یمتنع وإن کان قوم قد أنکروه لقول النبیّ صلى الله علیه وسلم: «لا نورث ما ترکنا صدقة» فهذا لا حجّة فیه لأن الواحد یخبر عن نفسه بإخبار الجمیع وقد یؤول هذا بمعنى لا نورث الذی ترکناه صدقة لأن النبیّ صلّى الله علیه وسلّم لم یخلف شیئا یورث عنه.

اعراب القرآن للنحاس،ص559 ط دار المعرفة


اما معنی "یرثنی ویرث من آل یعقوب" علماء در مورد آن سه جواب دارند.گفته شده است که منظور میراث نبوت است و گفته شده است که منظور میراث حکمت است و گفته شده است که منظور میراث مال است.اما قول آنان که منظور میراث نبوت است،محال است چرا که نبوت به ارث نمی رسد و اگر به ارث می رسید گفته می شد که مردم تمامشان منتسب به نوح هستند چون او نبی مرسل است.و وراثت حکمت و علم قول و عقیده ی حسن است و در حدیث داریم که علماء وارثان انبیاء هستند و اما وراثت مال مانعی ندارد هرچند گروهی آن را به خاطر قول پیامبر (ص) که فرمودند "از خود ارث بر جای نمی گذاریم و آن چه باقی می گذاریم صدقه است" انکار کرده اند ام در این قول حجتی نیست چرا که یک نفر از خودش با صیغه ی جمع دیگران را آگاه می کند و این حدیث اینگونه تاویل می شود که آن چه را که به عنوان صدقه باقی گذاشته ایم به ارث نمی رسد چرا که پیامبر چیزی از خودش باقی نگذاشت که از او به ارث برسد.


همانطور که ملاحظه می فرمایید کلام نحاس در اینکه انبیاء نیز از خود ارث مالی بر جای می گذارند صریح و واضح است.

ابن رشد قرطبی مالکی مذهب می نویسد :

{ یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ} [مریم: 6] أی ولدا وارثا معینا یرث مالی ویرث من آل یعقوب النبوة.

المقدمات الممهدات،ج3،ص131 ط دار الغرب الاسلامی

{یرثنی ویرث من آل یعقوب} (آیه ی 6 سوره ی مریم) یعنی این که فرزند و وارث مشخصی که از من مالم را و از آل یعقوب نبوت را به ارث ببرد.


سرخسی نیز در کتاب المبسوطش می نویسد :

(وَاسْتَدَلَّ) بَعْضُ مَشَایِخِنَا - رَحِمَهُمُ اللَّهُ - بِقَوْلِهِ - عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - «إنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ مَا تَرَکْنَاهُ صَدَقَةٌ» فَقَالُوا مَعْنَاهُ مَا تَرَکْنَاهُ صدقة لَا یُورَثُ ذَلِکَ عَنَّا، وَلَیْسَ الْمُرَادُ أَنَّ أَمْوَالَ الْأَنْبِیَاءِ - عَلَیْهِمْ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - لَا تُورَثُ، وَقَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى {وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُد} [النمل: 16]. وَقَالَ تَعَالَى {فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا} [مریم: 5] {یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ} [مریم: 6] فَحَاشَا أَنْ یَتَکَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - بِخِلَافِ الْمُنَزَّلِ.

المبسوط للسرخسی،ج12،ص29 ط دار المعرفة

و بعضی از مشایخ ما که خداوند آنان را رحمت کند چنین استدلال کرده اند که این قول پیامبر که " ما انبیاء ارث بر جای نمی گذاریم و آن چه باقی می گذاریم صدقه است " معنایش این است که آن چه به عنوان صدقه از خود بر جای می گذاریم به ارث نمی رسد و منظور این نیست که اموال انبیاء به ارث نمی رسد و خداوند در قرآن فرموده است {وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُد} [النمل: 16]. وَقَالَ تَعَالَى {فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا} [مریم: 5] {یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ} [مریم: 6] و حاشا که پیامبر بر خلاف قرآن سخن بگوید.


در پایان نیز به مطالبی اشاره می کنیم که أحمد بن عبد العزیز القصیر وهابی آن را در کتابش آورده است :

وهناک عدد من المفسرین فسروا الآیات بإرث المال لا النبوة، لکن لم یجیبوا عن الحدیث، ومن هؤلاء :
ابن عباس، وأبو صالح، وعکرمة، والضحاک، والحسن البصری، وسفیان الثوری، وابن جریر. حیث قالوا فی تفسیر قوله تعالى: (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) قالوا: یرث من زکریا المال، ومن آل یعقوب النبوة. وعن الحسن فی قوله تعالى: (وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ) قال: ورث المال والملک، لا النبوة والعلم.


الاحادیث المشکلة الواردة فی تفسیر القرآن الکریم،ص348 ط دار بن الجوزی

تعدادی از مفسرین وجود دارند که آیه را به ارث مال تفسیر کرده اند نه نبوت اما در مورد حدیث {حدیثی که ابوبکر آن را نقل کرده است} پاسخ نداده اند و این افراد عبارتند از :

ابن عباس،ابوصالح،عکرمة،ضحاک،حسن بصری،سفیان ثوری وابن جریر آن جا که در تفسیر این آیه (یرثنی ویرث من آل یعقوب) گفته اند : از زکریا مال را به ارث می برد و از آل یعقوب نبوت را و حسن بصری در مورد (وورث سلیمان داوود) گفته است : مال و فرمانروایی را به ارث برد نه نبوت و علم را.

البته قصیری وهابی در ادامه انتساب این اقوال به ابن عباس و عکرمه و ضحاک و حسن بصری را رد می کند که ما شما را به مطالعه ی سه لینکی که در ابتدای مطلب قرار دادیم ارجاع می دهیم تا صحت و یا عدم صحت این ادعا را بهتر متوجه شوید.

قصیری وهابی در ادامه می نویسد :

المذهب الثالث: أَنَّ الحدیث محمولٌ على أَنَّ ذلک هو الغالب من فعل الأنبیاء وسِیرَتِهم، ولا ینفی أَنْ یکون هناک من یُورَث، کزکریا علیه السلام. وهذا مذهب القاضی ابن عطیة، حیث قال - فی تفسیر قوله تعالى: (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) -: "والأکثر من المفسرین على أنَّه أراد وراثة المال .....


الاحادیث المشکلة الواردة فی تفسیر القرآن الکریم،ص349 ط دار بن الجوزی

 

قول سوم اینکه حدیث {منظور حدیث ابوبکر از پیامبر است} محمول بر این است که این امر فعل و سیره ی غالب انبیاء است و این را نفی نمی کند که پیامبر از خود ارث بر جای بگذارد مانند زکریا علیه السلام و این عقیده ی قاضی ابن عطیه است که در تفسیرش در مورد (یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ) گفته است "اکثر مفسرین بر این عقیده اند که منظور ارث مال است" .....

 

 

 

 







































































موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter