حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

پاسخ به شبهه ی : استنجاء معصومین علیهم السلام با خاتمی که نقش الله بر آن است

 

یکی از شبهاتی که نواصب و وهابیون در وبسایت های فاسد خود مطرح کرده اند،شبهه ی استنجاء امیرالمومنین و امام باقر علیهما السلام با خاتمی است که نقش الله بر آن است.(استنجاء به معنای پاک کردن و برطرف کردن مدفوع و پاک شدن از مدفوع است)

قبلا نیز خدمت شما خوانندگان محترم عرض کردیم که وهابیون غالبا به روایات ضعیف و یا قریب به جعل و یا روایاتی که در شدت ضعف قرار دارند استناد می کنند و این بر خلاف منهج ما شیعیان در مباحثات و مطالبمان در نقد مخالفین شیعه است که همواره از روایات معتبر استفاده می کنیم.تا پایان این مطلب را بخوانید تا همچون گذشته به کذب وهابیون و نواصب پی ببرید.


طرح شبهه :


طعن الشیعة فی آل البیت أنهم کانوا یستنجون بخواتم علیها إسم الله
(طعن شیعه به اهل بیت که آن ها با خاتم هایی که اسم الله بر آن است استنجاء می کنند)

قرب الاسناد - الحمیری القمی - الصفحة 154

566 - أبو البختری، عن جعفر، عن أبیه قال: " کان نقش خاتم أبی محمد بن علی علیه السلام: العزة لله جمیعا، وکان فی یساره یستنجی بها. وکان نقش خاتم علی علیه السلام: الملک لله، وکان فی یده الیسرى یستنجی بها " .

(ابو البختری از امام صادق (ع) نقل می کنند که ایشان فرمودند نقش خاتم پدرم امام باقر "العزة الله جمیعا" بود و در دست چپش بود با آن استنجاء می کرد و نقش خاتم علی علیه السلام "الملک لله" بود و در دست چپش بود و با آن استنجاء می کرد.)

لینک شبهه از وبسایت وهابی – ناصبی شبکة الدفاع عن السنة :


http://www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?t=173795


طعن الرافضة فی علی انه کان یستنجى بخاتم مکتوب علیه الملک لله

(طعن روافض نسبت به علی که او با خاتمی که نام الله بر آن بود استنجاء می کرد)

لینک شبهه از وبسایت وهابی – ناصبی شبکة الدفاع عن السنة :


www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?p=1820092


پاسخ به شبهه :

نکته ای که در ابتدا لازم است به آن اشاره کنیم این است که اصل این روایت در کتاب تهذیب و استبصار شیخ طوسی نقل شده است و سایر منابع نیز از آن نقل کرده اند و به همین دلیل ما روایت را از منابع اصلی آن نقل می کنیم و بررسی می کنیم.البته ما دلیل این که وهابیون روایت را از کتاب قرب الاسناد نقل کرده اند و آن را از تهذیب و استبصار نیاورده اند به خوبی می دانیم و شما نیز به زودی متوجه خواهید شد و در جای مناسبش به آن اشاره می کنیم.

83 - فَأَمَّا مَا رَوَاهُ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ وَهْبِ بْنِ وَهْب‏ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ نَقْشُ خَاتَمِ أَبِی الْعِزَّةُ لِلَّهِ جَمِیعاً وَ کَانَ فِی یَسَارِهِ یَسْتَنْجِی بِهَا وَ کَانَ نَقْشُ خَاتَمِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْمُلْکُ لِلَّهِ وَ کَانَ فِی یَدِهِ الْیُسْرَى یَسْتَنْجِی بِهَا.

تهذیب الاحکام،ج1،ص31و32،ح83 ط دار الکتب الاسلامیة

وهب بن وهب از امام صادق علیه السلام نقل می کند امام صادق فرمودند نقش خاتم پدرم "العزة لله جمیعا" بود در دست چپش بود با آن استنجاء می کرد و نقش خاتم امیر المومنین (ع) "الملک لله" بود و در دست چپش بود و با آن استنجاء می کرد.

این روایت در منابع زیر نیز نقل شده است (البته منبع اصلی تهذیب و استبصار است و سایرین هم از این دو منبع گرفته اند) :

قرب الإسناد،ص154،ح566 ط موسسة آل البیت
وسائل الشیعة،ج1،ص332،ح874 ط موسسة آل البیت علیهم السلام
بحار الانوار،ج77،ص201 ط دار احیاء التراث العربی


همانطور که ملاحظه می کنید در سند روایت شخصی به نام "وهب بن وهب" وجود دارد (همان شخصی که در سند روایت کتاب قرب الاسناد با عنوان " ابو البختری " از او یاد شده است).حال ببینیم این شخص کیست ؟

وهب بن وهب القرشی ابو البختری :

بن عبد الله بن زمعة بن الأسود بن المطلب بن أسد بن عبد العزى أبو البختری. روى عن أبی عبد الله علیه السلام ، وکان کذابا ، وله أحادیث مع الرشید فی الکذب.


رجال النجاشی،ص430 ط موسسة النشر الاسلامی

قال علی أیضا : قال أبو محمد الفضل بن شاذان : کان أبو البختری من أکذب البریة.

رجال الکشی،ج2،ص597 ط موسسة آل البیت

وکان قاضی القضاة ببغداد من قبل الرشید ، وکان ضعیفا لا یعول على ما ینفرد به.

رجال الطوسی،ص173 ط موسسة نشر الفقاهة

کذّابٌ ، عامیٌ ، إلاّ أنّ لهُ عن جَعْفَر بن مُحَمَّد ( علیه السلام ) أحادیثَ کُلُّها لا یُوثَقُ بِها.

رجال ابن الغضائری،ص100 ط دار الحدیث

وهب بن وهب بن عبد الله بن زمعة - بفتح الزای ، والمیم المفتوحة ، والعین المهملة المفتوحة - بن الأسود بن المطلب أسد بن عبد العزى أبو البختری : بالخاء المعجمة ، کان کذابا.

ایضاح الاشتباه،ص309 ط موسسة نشر الاسلامی

لم نر فیه خیر بل شرا ، وحاله مشهور.

التحریر الطاووسی،ص587 ط سید الشهداء

همانطور که ملاحظه نمودید ابو البختری وهب بن وهب از اشخاص ضعیفی است که کذاب بوده و به همین دلیل سند روایت شدیدا ضعیف است و چه بسا در معرض جعل نیز باشد والله اعلم.(کذاب بودن یک راوی،یکی از شدیدترین مراتب تضعیف راوی است)

باز هم ملاحظه نمودید که وهابی جاهل خواسته تا با استدلال به روایتی که در نهایت ضعف قرار دارد بر ما احتجاج کند !

کلام برخی از علماء در مورد روایت :

علامه ی حلی رحمة الله علیه پس از رد روایت دلیل را اینگونه توضیح می دهد :

لأنّ وهب بن وهب کذّاب عامیّ المذهب ، فلا یعوّل على روایته.


منتهی المطلب،ص251 ط مؤسسة الطبع والنشر فی الآستانة الرضویة المقدسة


چون وهب بن وهب {همان ابو البختری} کذاب عامی مذهب است به روایت او اعتماد نمی شود.



محقق بحرانی نیز پس از رد این روایت می نویسد :

فالظاهر ردها ، لدلالة روایتی الحسین بن خالد على نفی ذلک.


الحدائق الناضرة،ج2،ص80 ط موسسة النشر الاسلامی


ظاهر، رد این روایت است به دلیل دلالت روایت حسین بن خالد در نفی این عمل.


علامه ی نجفی نیز در جواهر الکلام می نویسند :


فالأولى حمله على التقیة ، مع أن راویه معروف بالکذب على آل الرسول.


جواهر الکلام،ج2،ص72 ط دار الکتب الاسلامیة


اولی حمل روایت بر تقیه است با این که راوی روایت معروف به دروغ بستن بر خاندان پیامبر است.


آقا رضا همدانی نیز اینگونه روایت را رد می کنند :


لأنّ وهبا - على ما قیل - عامّی خبیث ، بل من أکذب البریّة، کما تؤیّده هذه الروایة.


مصباح الفقیه،ج2،ص117 ط مکتب الاعلام الاسلامی


چون وهب همانطور که گفته شده است عامی مذهب خبیث است بلکه از دروغ گو ترین اشخاص است همانطور که این روایت نیز این را تایید می کند.


در کتاب شرح العروة الوثقی که تقریر دروس آیت الله العظمی خوئی رحمة الله علیه است نیز ایشان روایت را اینگونه رد کرده اند :


إلَّا أنها ساقطة عن الاعتبار بوجوه :

أحدها : أنها روایة شاذة لا تقاوم الأخبار المتضافرة فی المقام.

وثانیها : أنها معارضة فی موردها لاشتمالها على أن النبی والوصی ( علیهما السلام ) کانا یتختّمان بالیسار ، مع

أن روایة الحسین بن خالد المتقدِّمة صریحة فی أنهما کانا یتختمان بالیمین ، ومعه لا بدّ من حمل روایة وهب على التقیة لموافقتها العامة.

وثالثها : أن الرجل عامی خبیث ومعروف بالکذب على الله وملائکته ورسله ، بل قیل إنه أکذب البریة وهو یروی المنکرات فلا یصغی إلى روایته أبداً ، ولا یقاس ضعفه بضعف غیره من الرّواة.

شرح العروة الوثقی – الطهارة ،ج4،ص423 ط موسسة احیاء آثار الامام الخوئی قدس سره

این روایت به این دلایل از اعتبار ساقط است :

اول این که روایت شاذ است و در برابر روایت متعددی که مخالف آن هستند جایگاهی ندارد.

دوم این که روایت در این مورد که پیامبر و امیرالمومنین انگشتر در دست راست می کردند با روایات دیگر معارض است با این وجود که روایت حسین بن خالد که گفته شد بر این تصریح دارد که پیامبر و امیرالمومنین انگشتر را در دست راست می کردند و به همین دلیل روایت وهب به دلیل موافقت با عامه حمل بر تقیه می شود.

سوم این که وهب بن وهب عامی خبیث است و معروف به دروغگویی بر خداوند و ملائکه است بلکه گفته شده است که از دروغگوترین اشخاص است و منکرات نقل می کند پس به روایت او اصلا توجه نمی شود و ضعف او با ضعف دیگر روات قابل مقایسه نیست.

اکنون نظر شیخ طوسی رحمة الله علیه در کتاب تهذیب و استبصار و نظر علامه مجلسی در بحار را می خوانیم تا متوجه شویم که چرا وهابی جاهل روایت را از تهذیب و یا استبصار که از منابع اصلی این روایت هستند نقل نکرد.شیخ طوسی پس از نقل روایت در تهذیب الاحکام در مورد آن می گویند :


فَهَذَا الْخَبَرُ مَحْمُولٌ عَلَى التَّقِیَّةِ لِأَنَّ رَاوِیَهُ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ وَ هُوَ عَامِّیٌّ مَتْرُوکُ الْعَمَلِ بِمَا یَخْتَصُّ بِرِوَایَتِه‏ ...


تهذیب الاحکام،ص32،ح83 ط دار الکتب الاسلامیة


این خبر محمول بر تقیه است چون وهب بن وهب راوی آن است و او عامی است و عملی که مختص به روایت او باشد ترک می گردد ...


علامه ی مجلسی رحمة الله علیه نیز در ملاذ الاخیار،ج1،ص147 ط کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ، سند

روایت را ضعیف دانسته و توضیحاتی مشابه سایر علماء ارائه می دهند.

 

همچنین در بحار الانوار،ج77،ص201 ط دار احیاء التراث العربی نیز مشابه این توضیح را ارائه می دهند.

 

کوتاه سخن در مورد این روایت آن که :


1. سند روایت در نهایت ضعف قرار دارد و چه بسا قریب به جعل باشد و دلیل هم وجود راوی کذاب وهب بن وهب ابوالبختری در سند روایت است.(از راویانی است که مشهور به دروغ بستن بر اهل بیت علیهم السلام بوده است)

2. روایات متعدد و معتبر در مخالفت این روایت وجود دارد و باعث می شود تا این روایت علاوه بر اینکه از جهت سندی در نهایت ضعف قرار دارد،از جهت متن نیز کلا از اعتبار ساقط شود.

3. اکثریت غالب علمای شیعه چه متقدمین و چه متاخرین این روایت را رد نموده اند.



برای مشاهده در ابعاد اصلی،روی عکس کلیک کنید





موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۱)

۰۲ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۱۴ سعیدعبدالحسین
سلام برادر عزیزم.
میشه لینک طبقات الکبری ابن سعد چاپ دار صادر را به من بدید؟ممنون
پاسخ:
سلام علیکم

کتاب الطبقات الکبری ط دار صادر - بیروت :

http://kt-b.com/?p=6101

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter