حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

عکرمه (خدمتکار ابن عباس،راوی صحیح بخاری و صحیح مسلم،از تابعین،عالم ربانی در نزد اهل سنت! ) : خداوند آیات متشابه قرآن را نازل کرده تا با آن مردم را گمراه کند !

 

عکرمة البربری خدمتکار ابن عباس یکی از تابعین است که نقش خاصی در میراث روایی و حدیثی مخالفین شیعه دارد و در صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز از او روایات متعددی نقل شده است.عکرمه از افرادی بود که عقیده ی خوارج را داشت و دشمنی خاصی نیز با اهل بیت داشت اما با این حال بسیاری از علمای مخالفین او را ستودند و او را توثیق کردند.ابتدا وصف و مدح عکرمه از زبان برخی علمای اهل سنت را می خوانیم و سپس قول شنیع او در مورد آیات متشابه قرآن را خواهیم خواند.

 

عِکْرِمَةُ الْبَرْبَرِیّ، ثُمَّ الْمَدَنِیُّ، أَبُو عَبْد اللَّهِ ، مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ : أَحَدُ الْعُلَمَاءِ الرَّبَّانِییِّنَ.


تاریخ الاسلام،ج3،ص106و107 ط دار الغرب الاسلامی


عکرمه البربری،ابو عبد الله،خدمتکار ابن عباس : یکی از علمای ربانی.


عکرمة بن عبد الله البربری المدنی، أبو عبد الله، مولى عبد الله بن عباس: تابعی، کان من أعلم الناس بالتفسیر والمغازی.


الاعلام للزرکلی،ج4،ص244 ط دار العلم للملایین


عکرمه بن عبد الله البربری مدنی،ابو عبد الله ،خدمتکار ابن عباس : تابعی،از داناترین و آگاه ترین مردم به تفسیر و مغازی.

 

حال قول او در مورد آیات متشابه قرآن :


حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ یُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْحَکَمِ قَالَ: حَدَّثَنَا الْخَصِیبُ بْنُ نَاصِحٍ قَالَ: حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ خِدَاشٍ قَالَ: شَهِدْتُ حَمَّادَ بْنَ زَیْدٍ فِی آخِرِ یَوْمٍ مَاتَ فِیهِ فَقَالَ: أُحَدِّثُکُمْ بِحَدِیثٍ لَمْ أُحَدِّثْ بِهِ قَطُّ، وَقَالَ: مَا أُحَدِّثُکُمْ بِهِ إِلَّا أَکْرَهُ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَلَمْ أُحَدِّثْ بِهِ، سَمِعْتُ أَیُّوبَ یُحَدِّثُ عَنْ عِکْرِمَةَ قَالَ: إِنَّمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ لِیُضِلَّ بِهِ.


الضعفاء الکبیر للعقیلی،ج3،ص374 ط دار الکتب العلمیة


خالد بن خداش می گوید حماد بن زید را در آخرین روزی که در آن از دنیا رفت دیدم و او گفت : حدیثی را برای شما می گویم که هرگز تا به حال برایتان نگفته ام و گفت : برایتان این حدیث را می گویم و دوست ندارم خداوند را ملاقات کنم در حالی که آن را برایتان نگفته باشم.شنیدم که ایوب از عکرمه نقل می کرد که عکرمه گفته است : همانا خداوند آیات متشابه قرآن را نازل کرده است تا با آن مردم را گمراه کند.


از دید عکرمه البربری هدف نزول آیات متشابه قرآن این بوده که خداوند با آن ها مردم را گمراه کند ! العیاذ بالله ! جالب آن که ذهبی نیز از این کلام تعجب می کن و پس از نقل آن می نویسد :


قُلْتُ: هَذِهِ عِبَارَةٌ رَدِیْئَةٌ، بَلْ إِنَّمَا أَنْزَلَهُ اللهُ -تَعَالَى- لِیَهْدِیَ بِهِ المُؤْمِنِیْنَ، وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الفَاسِقِیْنَ، کَمَا أَخْبَرَنَا -عَزَّ وَجَلَّ- فِی سُوْرَةِ البَقَرَةِ.


سیر اعلام النبلاء،ج5،ص33 ط موسسة الرسالة


من (ذهبی) می گویم : این عبارتی است ناپسند و فاسد بلکه خداوند آن را نازل کرده است تا به وسیله ی آن مومنین را هدایت کند و جز فاسقین به وسیله ی آن گمراه نمی شوند همانطور که خداوند در سوره ی بقره به ما خبر داده است.


و در میزان الاعتدال ذهبی می گوید :

 

قلت: ما أسوأها عبارة، بل أخبثها ، بل أنزله لیهدى به ولیضل به الفاسقین.

میزان الاعتدال،ج5،ص117 ط دار الکتب العلمیة

من (ذهبی) می گویم : این عبارت چه بد و خبیث است.بلکه خداوند آن را نازل کرده است تا به وسیله ی آن هدایت کن و فاسقین را گمراه کند.

در آیه ی 26 سوره ی بقره خداوند می فرماید :


إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـذَا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَیَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ


همانطور که ملاحظه می کنید جز فاسقان گمراه نمی شوند اما ظاهرا عکرمه اعتقاد دیگری داشته و می گوید هدف آیات متشابه،گمراه کردن مردم است ! (العیاذ بالله)

 

اثبات صحت انتساب قول به عکرمه (بررسی سندی) :

 

أیوب بن أبى تمیمة : کیسان السختیانى ، أبو بکر البصرى ، مولى عنزة ، و یقال مولى جهینة :

رتبته عند ابن حجر :  ثقة ثبت حجة من کبار الفقهاء العباد
رتبته عند الذهبی :  الإمام ، قال شعبة : ما رأیت مثله ، کان سید الفقهاء
روى له :  خ م د ت س ق  ( البخاری - مسلم - أبو داود - الترمذی - النسائی - ابن ماجه)


http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=746

 

حماد بن زید بن درهم الأزدى الجهضمى ، أبو إسماعیل البصرى الأزرق :

 

رتبته عند ابن حجر :  ثقة ثبت فقیه
رتبته عند الذهبی :  الإمام ، أحد الأعلام ، أضر ، و کان یحفظ حدیثه کالماء ، قال ابن مهدى : ما رأیت أحدا لم یکن یکتب أحفظ منه.
روى له :  خ م د ت س ق  ( البخاری - مسلم - أبو داود - الترمذی - النسائی - ابن ماجه)


http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=2491

 

خالد بن خداش بن عجلان الأزدى المهلبى مولاهم ، أبو الهیثم البصرى :

 

رتبته عند ابن حجر :  صدوق یخطىء
رتبته عند الذهبی :  ضعفه على ، و قال أبو حاتم : صدوق
روى له :  بخ م کد س  ( البخاری فی الأدب المفرد - مسلم - أبو داود فی مسند مالک – النسائی)
الرتبة : صدوق حسن الحدیث


http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=2636

 

الخصیب بن ناصح الحارثى البصرى :

 

رتبته عند ابن حجر :  صدوق یخطىء
الرتبة : صدوق حسن الحدیث


http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=16386

 

عبد الرحمن بن عبد الله بن عبد الحکم بن أعین بن لیث المصرى ، أبو القاسم :

 

رتبته عند ابن حجر :  ثقة
رتبته عند الذهبی :  محدث أخبارى علامة ، قال أبو حاتم : صدوق


http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4422

 

إبراهیم بن یوسف بن خالد بن سوید أبو إسحاق الرازی الهسنجانی :

 


الإِمَامُ، الحَافِظُ، المُجَوِّدُ، أَبُو إِسْحَاقَ الرَّازِیُّ، الهِسِنْجَانِیُّ ..... قَالَ أَبُو عَلِیٍّ الحَافِظُ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیْمُ بنُ یُوْسُفَ الثِّقَةُ المَأْمُوْنُ.

سیر اعلام النبلاء،ج14،ص115و116 ط موسسة الرسالة

 

إبراهیم بن یوسف الرازیّ الهسنجانی، أبو إسحاق: حافظ للحدیث، ثقة.

 


الاعلام للزرکلی،ج1،ص81 ط دار العلم للملایین



http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=11946
























































موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter