حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

علی بن عبد العزیز البغوی (از بزرگان و علمای اهل سنت)،عالمی که تا پول نمی گرفت،حدیث نمی گفت !

 

برخی از علمای اهل سنت و روات احادیث اهل سنت،نقل حدیث برای سایرین را مشروط بر دریافت پول و دینار و طلا می دانستند و تا کسی به آنان پولی نمی داد،حدیثی نقل نمی کردند.در این مطلب به یکی از این افراد اشاره می کنیم :

 

عَلِیُّ بنُ عَبْدِ العَزِیْزِ بنِ المَرْزُبَانِ بنِ سَابُوْرَ البَغَوِیُّ : الإِمَامُ، الحَافِظُ، الصَّدُوْقُ، أَبُو الحَسَنِ البَغَوِیُّ، نَزِیْلُ مَکَّةَ.

سیر اعلام النبلاء،ج13،ص348 ط موسسة الرسالة


علی بن عبد العزیز بن المرزبان البغوی، أبو الحسن: شیخ الحرم. من حفاظ الحدیث. کان ثقة مأمونا.

الاعلام للزرکلی،ج4،ص300 ط دار العلم للملایین

علی بن عبد العزیز البغوی الحافظ المجاور بمکة : ثقة، لکنه یطلب على التحدیث، ویعتذر بأنه محتاج.

میزان الاعتدال،ج5،ص173 ط دار الکتب العلمیة
لسان المیزان،ج5،ص559 ط مکتب المطبوعات الاسلامیة


علی بن عبد العزیز بغوی،حافظ : ثقه است اما برای حدیث نقل کردن پول می گرفت و عذرخواهی می کرد که به آن پول نیاز دارد.(!!!)

وقال محمد بن عبد الملک بن أیمن: أدرکت علی بن عبد العزیز بمکة وکان یعامل الناس فقلت لِوَزَّانه أَعطیه مِئَة درهم صحاحا على أن أقرأ أنا فقیل لابن أیمن: فهل یعیبون مثل هذا؟ فقال: لا , إنما العیب عندهم الکذب وهذا کان ثقة.

لسان المیزان،ج5،ص559 ط مکتب المطبوعات الاسلامیة

محمد بن عبد الملک بن ایمن می گوید علی بن عبد العزیز را در مکه دیدم که با مردم معامله می کرد و به وزن کننده ی او گفتم صد درهم کامل به او بده تا برایم حدیث بخواند.به ابن ایمن گفته شد آیا بر چنین کاری ایراد می گرفتند ؟ گفت : نه عیب در نزد آنان دروغگویی است و این فرد ثقه است.

شاید جالب ترین اظهار نظر در مورد علی بن عبد العزیز،مربوط به نسائی باشد.نظر نسائی را در این زمینه ببینیم :

وَأَخْبَرَنا الْقَاضِی أَبُو نَصْرٍ , أَیْضًا، ثنا أَبُو بَکْرِ بْنُ السُّنِّیِّ , قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ النَّسَائِیَّ وَسُئِلَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْمَکِّیِّ فَقَالَ: قَبَّحَ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ عَبْدِ الْعَزِیزِ ثَلَاثًا , فَقِیلَ لَهُ: یَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ , أَتَرْوِی عَنْهُ , فَقَالَ: لَا , فَقِیلَ لَهُ: أَکَانَ کَذَّابًا؟ فَقَالَ: لَا , وَلَکِنَّ قَوْمًا اجْتَمَعُوا لِیَقْرَؤُا عَلَیْهِ شَیْئًا وَبَرُّوهُ بِمَا سَهُلَ , وَکَانَ فِیهِمْ إِنْسَانٌ غَرِیبٌ فَقِیرٌ لَمْ یَکُنْ فِی جُمْلَةِ مَنْ بَرَّهُ , فَأَبَى أَنْ یَقْرَأَ عَلَیْهِمْ وَهُوَ حَاضِرٌ حَتَّى یَخْرُجَ أَوْ یَدْفَعَ کَمَا دَفَعُوا , فَذَکَرَ الْغَرِیبُ أَنْ لَیْسَ مَعَهُ إِلَّا قَصْعَتُهُ , فَأَمَرَهُ بِإِحْضَارِ الْقَصْعَةِ فَلَمَّا أَحْضَرَهَا حَدَّثَهُمْ.

الکفایة فی علم الروایة،ج1،ص462،ح459 ط دار الهدی
سیر اعلام النبلاء،ج13،ص349 ط موسسة الرسالة
تاریخ الاسلام للذهبی،ج6،ص783 ط دار الغرب الاسلامی
النکت علی مقدمة ابن الصلاح،ج3،ص419 ط اضواء السلف


ابو بکر بن السنی می گوید شنیدم از نسائی در مورد علی بن عبد العزیز مکی سوال شد و او سه مرتبه گفت خدا علی بن عبد العزیز را خیر ندهد.به نسائی گفتند : آیا از او روایت نقل می کنی ؟ نسائی گفت : نه به او گفتند : آیا دروغگو بود ؟ نسائی گفت : نه اما گروهی در نزد او حاضر شدند و به او پولی دادند تا برایشان حدیث نقل کند و در بین آنان فرد غریبه و فقیری بود که پولی نداده بود.پس علی بن عبد العزیز از این که برای آنان حدیث نقل کند،امتناع ورزید و منتظر بود تا آن فرد فقیر هم مثل بقیه پولی بپردازد.گفتند این فرد غریبه و فقیر چیزی جز کاسه اش ندارد.پس علی بن عبد العزیز گفت تا همان کاسه را به او بدهند و پس از آن برایشان حدیث نقل کرد.

آری ! امام (!!!) و حافظ (!!!) و شیخ الحرم (!!!) حتی از کاسه ی طعام یک فقیر هم نمی گذشت و این طور در نشر علوم و احادیث سخاوت !!! می ورزید !




























































































نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter